MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

KUR’AN’IN FAZİLETİ, TEFSİRİ VE NÜZUL SEBEPLERİ

<< 2785 >>

39- Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zamanmda Kur'an'ın Bir Kısmının Neshedilmesi

 

1. Ubey b. Ka'b

 

- - (-)

21249 (1)- Hz. Ömer der ki: "En iyi hüküm veren Ali, Kur'an'ı en iyi bilenimiz Ubey'diL Buna rağmen Ubey'in lehçesinden (kıraatinden) bazısını bırakıyoruz. çünkü Ubey: ''Nebi'den (Sallallahu aleyhi ve Sellem) duyduğum hiçbir şeyi bırakmam'' derken, Allah: "Herhangi bir ayetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya unutturursak, onun yerine daha hayırlısmı veya onun benzerini getiririz. Allah'ın her şeye kadir olduğunu bilmez misin?"[Bakara 106] buyurmaktadır."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (4481, 5055), Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (10928) ve Hakim (3/305) rivayet ettiler.

 

 

 

21250 (2)- Hz. Ömer dedi ki: "En iyi hüküm veren Ali, Kur'an'ı en iyi bilenimiz Ubey'dir. Buna rağmen Ubey'in kıraatinden bazısını bırakıyoruz. çünkü Ubey: ''Nebi'den (Sallallahu aleyhi ve Sellem) duyduğum hiçbir şeyi bırakmam'' derken, Allah: ''Herhangi bir ayetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya unutturursak, onun yerine daha hayırlısmı veya onun benzerini getiririz. Allah'ın her şeye kadir olduğunu bilmez misin?'[Bakara 106]' buyurmaktadır."

 

[Sahih]

 

 

 

21251 (3)- İbn Abbas der ki: Hz. Ömer, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in minberinde bize hutbe verip şöyle dedi: "En iyi hüküm veren Ali, Kur'an'ı en iyi bilenimiz Ubey'dir. Buna rağmen Ubey'in kıraatinden bazısını bırakıyoruz. çünkü Ubey Allah'ın Resulü'nden bazı şeyler işitmiş ve bu sebeple: "Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem) duyduğum hiçbir şeyi bırakmam" diyor. Halbuki Ubey'in Allah'ın Resulü'nden işittiklerinden sonra kitab (olacak kadar ayet) nazil olmuştur."

 

[Sahih]

 

 

2. Abdurrahman b. Ebza

 

- - (-)

21252- Abdurrahman b. Ebza'nın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını kıldırırken bir ayeti atladı. Namaz bitince de: ''Cemaat arasında Ubey b. Ka'b var mı?'' diye sordu. Ubey: "Falan ayet nesh mi edildi, yoksa sana unutturuldu mu?" diye sorunca, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Unutturuldu'' cevabını verdi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (8183) rivayet etti. Heysemi (2354) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel ve Taberani, Abdurrahman b. Ebza kanalıyla nakletmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler."